Selasa, Oktober 06, 2009

Surat Kepada Raja Rimba

Kepada Raja Rimba,

Maafkanlah patik jika surat yang dikarang ini mengganggu ketenteraman tuanku yang sedang lena bersemayam di singgahsana tuanku. Tujuan surat ditulis, bukanlah bertujuan patik untuk menyusahkan tuanku apalagi ingin menderhaka. Apa yang patik ingin sampaikan hanyalah sekadar rintihan patik dan kaum kerabat patik terhadap apa yang berlaku selama ini kepada kami.

Apa yang terjadi selama ini, memang sengaja kami pendamkan dan tidak mahu tuanku tahu akan hal kami. Namun, kami tidak mampu untuk memendamkan perasaan ini untuk tempoh waktu yang terlalu lama. Sebelum berlakunya pertumpahan darah di rimba ini atau dengan lebih tepatnya di bawah jajahan tuanku, lebih baik patik menulis surat ini agar tuanku mengerti akan nasib kami.

Sebelum menulis surat ini, keadaan yang berlaku di sini masih lagi terkawal. Walaupun sudah ada rusuhan-rusuhan kecil, namun dengan adanya pemimpin-pemimpin di antara kedua-dua belah pihak, keamanan masih lagi dipelihara.

Wahai tuanku,

Seperti yang tuanku tahu, kami bangsa Tenuk merupakan bangsa yang sangat bersopan santun. Kami tidak berapa gemarkan peperangan apalagi memulakan rusuhan. Tidak seperti bangsa yang serumpun dengan kami iaitu bangsa Tapir. Mereka lebih gemar peperangan dan juga rusuhan.

Baru-baru ini kecoh apabila beberapa orang-orang kami telah masuk dalam kawasan daerah bangsa Tapir. Mereka berfikir bahawa kami mahu merampas kawasan itu. Pada hal orang-orang kami tidak sengaja memasuki kawasan itu. Maka berlakulah kekecohan dan paling teruk mereka cuba menggunakan buluh runcing kepada orang-orang kami. Adakah patut ini semua terjadi?

Tuanku yang patik hormati,

Tuanku sendiri tahu yang bangsa kami sering membantu bangsa Tapir apabila berlaku masalah di kalangan mereka. Tapi mereka tidak pernah terfikir akan hal itu. Apa yang mereka tahu, kami sahaja yang sering cuba merampas hak mereka. Pada hal, kejadian-kejadian yang sebelum ini hanyalah salah faham sahaja. Tetapi kenapa mereka tidak pernah memikirkan bantuan yang telah banyak kami hulurkan?

Baru-baru ini juga telah berlaku tanah runtuh di salah sebuah kawasan bangsa Tapir. Banyak nyawa yang terkorban. Dan kami, sebagai bangsa yang suka membantu telah menghulurkan bantuan kepada mereka. Itu semua atas rasa belas pemimpin-pemimpin kami. Tapi, adakah rasa belas itu harus ditunjukkan dan harus dibantu mereka?

Bukanlah niat patik mahu memberontak atau melakukan rusuhan terhadap pemimpin patik sendiri. Tetapi patik dan beberapa kawan-kawan patik yang lain merasa sakit hati melihat akan keadaan yang berlaku. Ini kerana adakah mereka akan memikirkan keikhlasan yang telah kami hulurkan dalam membantu mangsa-mangsa tanah runtuh itu. Yang kami risaukan ialah apabila berlaku lagi masalah yang lain, mereka akan melakukan kekecohan dan rusuhan.

Wahai tuanku,

Di sini, patik hanya mahu jasa baik dari tuanku agar memberi sedikit iktibar kepada bangsa Tapir agar apabila berlaku apa-apa masalah selepas ini, jangan sesuka hati mahu melakukan kekecohan dan rusuhan. Sehingga sanggup mahu membunuh bangsa kami.

Jika ini berlaku, tuanku pasti akan lihat kawasan jajahan tuanku akan bermandikan darah...

Akhir sekali, patik menyusun 10 jari memohon keampunan dari tuanku jika surat ini telah membuatkan hati tuanku menjadi gusar. Bukanlah niat patik untuk membuatkan hati tuanku menjadi gusar. Cuma mahu tuanku mengambil tindakan jika berlaku lagi masalah yang tidak diingini.

Yang benar,
Rakyat Tenuk yang melihat

2 ulasan:

Azeem berkata...

Hai..siapa ni ye?

zabad berkata...

hahaha...
yus la...

Catat Ulasan