Jumaat, Oktober 30, 2009

Danau Toba Adalah Laut Khaldun?

Pasti para pengkaji sastera hikayat tertanya-tanya di manakah laut Khaldun berada? Dalam beberapa peristiwa seperti peristiwa Sang Gedembai dan Burung Geroda, mereka berdua telah bertemu dengan Nabi Sulaiman dan atas sebab-sebab tertentu mereka telah membuang diri ke laut Khaldun dan tinggal di situ selama-lamanya. Yang menjadi persoalan para pengkaji sastera lama ialah di mana laut Khaldun itu berada?

Seorang pengkaji sastera lama yang terkenal, Prof. Zulharnuddin Qafi, kajian terbaru yang didapati bersama teman-temannya, laut Khaldun yang sering menjadi pertanyaan para pengkaji sastera lama kemungkinan letaknya di Danau Toba. Kajian ini mungkin mengejutkan ramai pihak namun kajian ini masih lagi di peringkat awal.

Menurut Prof. Zulharnuddin lagi, mereka terpaksa mengkaji keadaan geogafi Danau Toba sejak zaman prasejarah lagi. Ini kerana, mereka ingin memastikan adakah benar Danau Toba sebelum ini adalah laut? Menurut Prof. Zulharnuddin lagi, mereka meramal bahawa Danau Toba itu suatu masa dahulu merupakan laut Khaldun kerana mereka tertarik dengan pendapat beberapa orang pengamal spiritual di mana mereka menyatakan bahawa burung Geroda masih hidup cuma tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Bukan itu sahaja, menurut beberapa pengamal spiritual itu, mereka menyatakan burung Geroda itu sekarang berada di Danau Toba dan tidak keluar ke mana-mana selain hanya di pulau itu.

Prof. Zulharnuddin juga menyatakan, sesiapa sahaja pengkaji sastera lama yang ingin turut serta dalam kajian ini amat dialu-alukan oleh beliau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan