Jumaat, Oktober 23, 2009

Kenangan Kepada Mukhsin

Entah mengapa, petang-petang begini aku teringat kepada kawanku, Mukhsin. Kami berkawan semenjak kami masuk ke Angkatan Setia Kulim, sepuluh tahun yang lalu. Semasa di sinilah kami sama-sama berjuang menuntut pelbagai jenis ilmu terutamanya ilmu akhirat. Angkatan Setia Kulim merupakan sebuah angkatan yang dianggotai oleh pelbagai golongan yang setia kepada negara dan nama Kulim diambil kerana ianya berpusat di Kulim, Kedah.

Sudah lama aku tidak berjumpa dengannya semenjak krisis yang berlaku antara kami empat tahun yang lalu. Selepas krisis yang berlaku antara kami, aku seperti sudah hilang tempat untuk berbicara. Aku mengaku, walaupun aku tidak berapa suka dengan kelantangan mulutnya berbicara tetapi aku suka dengan caranya, jujur meluahkan pendapatnya. Memang aku selalu bergaduh dengannya tetapi bergaduh kami hanyalah dari segi pendapat.

Ya! Bergaduh kami kerana pendapat dan kerana pendapat itulah krisis empat tahun lalu berlaku. Kerana berbeza pendapat jugalah kami kurang berinteraksi sehingga sekarang. Aku sendiri tidak pasti siapa yang bersalah dalam hal ini. Cuma yang aku ingat ketika itu, aku terasa hati dengan kata-katanya. Aku rasa, kalau sesiapa di tempat aku pun pasti akan terasa dengan kata-katanya.

Kata-katanya sehingga sekarang masih bermain dalam fikiranku...

Pada hari itu, entah kenapa cara Mukhsin meluahkan pendapatnya seperti tidak berfikir seperti selalu. Dia bertanyakan pendapat aku mengenai konfrantasi Indonesia terhadap Malaysia. Semasa dia bertanya soalan itu kepada aku, aku masih kurang arif dengan perkara itu. Jadi aku berkata kepadanya aku tidak pasti dan aku serba boleh tidak mahu memberikan pendapatku tetapi seperti yang kukatakan, entah mengapa pada hari itu, dia seperti seorang yang hilang kewarasan. Dia mengutuk aku sehingga aku benar-benar terasa. Memang itu yang selalu berlaku apabila kami berbicara di mana dia sering menjatuhkan keegoanku tetapi aku jarang terasa dengan kata-katanya. Tetapi untuk kali ini, di mana silapnya aku sendiri kurang pasti dan aku tidak dapat menahan rasa amarahku.

"Kau kenapa... kenapa hari ini kau tidak berani mengeluarkan pendapat? Selalunya kau berani dalam mengeluarkan pendapat kau. Kau lebih dulu makan garam daripada aku dan semestinya kau boleh untuk mengeluarkan pendapat kau mengenai konfrantasi yang berlaku. Tetapi kenapa kau takut hari ini untuk mengeluarkan pendapat kau? Tak guna kalau kau belajar tinggi-tinggi dan menelaah bermacam-macam jenis buku tetapi kau tidak berani mengeluarkan pendapat kau."

Ketika itu, aku sedikit tersentak dengan perkataan yang keluar dari mulutnya. Ketika itu mata kami bertentangan dengan cukup lama.
'
"Aku minta maaf, Mukhsin. Aku ni bodoh."

"Bukan bodoh tapi bahlul... tak mengapalah, aku sebenarnya saja nak menguji kau. Harap sahaja belajar tinggi-tinggi tapi tak berani mengeluarkan pendapat dan aku juga ada pendapat aku sendiri mengenai konfrantasi itu."

Kemudian dia beredar meninggalkan aku yang dalam kebingungan. Beberapa hari kemudian baru aku sedar yang dia harus mengemukakan pendapatnya itu di depan Presiden Angkatan Setia Kulim bagi melayakkan dirinya berada dalam Persidangan Besar yang akan diadakan pada tahun berikutnya. Namun apa yang aku dengar daripada kawan-kawan yang lain, pendapat Mukhsin itu telah disanggah oleh Presiden dan dia terpaksa membuat suatu pendapat baru yang tidak boleh disanggah oleh orang lain. Dan dari tarikh tersebut, aku sudah jarang berbicara dengannya. Kalau adapun setakat berbual kosong ketika bertemu dalam perjumpaan antara anggota.

Kepada Mukhsin, aku masih inginkan zaman kita berdebat mengeluarkan pendapat masing-masing. Terutamanya kejujuranmu dalam mengeluarkan pendapatmu yang kononnya sudah dipupuk oleh ibumu sejak kecil lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan