Ahad, Oktober 25, 2009

Hipokritisme Di Sebalik Keruntuhan Kerajaan Tanah Segara Masin

Baru-baru ini, satu seminar telah diadakan di Hotel Pan Pasific, Johor Bahru. Seminar kali ini ialah perbincangan mengenai Hikayat Tanah Segara Masin yang dianjurkan oleh Persatuan Tingkatan Enam (PERTINA) Johor Bahru. Seminar yang bermula dari pukul 8.30 pagi dan berakhir pada pukul 5.30 petang ini telah membincangkan sebanyak sembilan tajuk oleh sembilan orang pembentang.

Apa yang paling menarik untuk dikongsi di sini ialah kertas kerja yang dibentangkan oleh Prof. Zulharnuddin Qafi mengenai Hipokritisme Di Sebalik Keruntuhan Kerajaan Tanah Segara Masin. Dalam kertas kerjanya, Prof. Zulharnuddin telah menyatakan mengenai penyakit hipokritisme yang ada di kalangan para pembesar kerajaan Tanah Segara Masin merupakan punca kepada kejatuhan kerajaan yang diperintah oleh Raja Asa Gura Sakti.

Menurut Prof. Zulharnuddin lagi, kerana hipokritisme yang ada di kalangan para pembesar, ianya sukar bagi Raja Asa Gura Sakti untuk menentukan kedudukan para pembesarnya. Apabila ini terjadi, Raja Asa Gura Sakti yang masih mentah dalam menjalankan urusan kerajaan telah menyalahletakkan peranan para pembesarnya dalam mentadbir kerajaan Tanah Segara Masin. Maka, dengan peranan pembesar yang tidak betul ini, kecekapan dalam urusan kerajaan menjadi lembab. Bukan itu sahaja malah sikap kejujuran juga tidak ada semasa menjalankan kewajipan mereka sebagai pembesar.

Selain itu, ada sesuatu yang menarik yang disampaikan oleh Prof. Zulharnuddin sebelum dia menutup pembentangan kertas kerjanya bagi memberi laluan kepada pembentang seterusnya iaitu mengenai kajiannya tentang keris Taming Sapurba yang hilang di tangan Raja Asa Gura Sakti. Keris Taming Sapurba ialah keris turun-temurun semenjak dari pemerintah moyangnya di kerajaan Pura Tanah Hujung di mana keris ini merupakan lambang kepada perpaduan bagi kerajaan Tanah Segara Masin. Mengikut kajian terbaru yang dibuat oleh Prof. Zulharnuddin ialah keris Taming Sapurba dan Keris Taming Sari adalah sama? Menurutnya, ini semua masih diperingkat kajian tetapi kemungkinan besar ianya adalah sama.

Selain Prof. Zulharnuddin, turut membentangkan kertas kerja dalam Seminar Hikayat Tanah Segara Masin ialah Prof. Khalid Kassim, Zulhilmi Arif, Dato' Dr. Mukhriz Ibrahim, Cikgu Aziz Mastam, Prof. Rosnah Mansur, Rusli Abd. Rahim, Nur Zakiah Rahman dan Prof. Zakie bin Yaakob.

Diharapkan pihak PERTINA Johor Bahru dapat menganjurkan lagi seminar seperti ini agar dapat menambahkan ilmu pengetahuan di kalangan murid-murid kerana masih banyak lagi buku-buku hikayat yang masih boleh dibincangkan selain Hikayat Tanah Segara Masin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan