Sabtu, Oktober 24, 2009

Kisah Tiga Orang Manusia

MANUSIA I

Dia datang tanpa aku sedari dan untuk beberapa waktu, hari dan ketika. Dia senantiasa berada di sisiku. Namun seperti aku katakan, aku tidak sedar akan kehadirannya.

Aku ke kanan... dia ke kanan.
Aku ke kiri... dia ke kiri.
Aku berjalan... dia pun berjalan.
Aku berlari... dia pun berlari.
Dan semakin hari, semakin kerusakan kehadirannya.

Satu hari, dia memperlihatkan wajahnya. Dengan rupa yang sungguh menakutkan dia menghampiriku dan berkata...

"Bersiap-sedialah... masamu sudah tiba."

Dan aku...



MANUSIA II

Untuk beberapa hari ini, ada seseorang memerhatikan aku. Aku tidak mengenalinya tetapi dia mengenaliku. Setiap kali berjumpa, dia akan menegurku,

"Kita semakin dekat..."

Satu hari, aku menegurnya dahulu.

"Kenapa kita semakin dekat?"

Dia hanya tersenyum dan tanpa berkata-kata, dia berlalu pergi meninggalkan aku yang dalam pertanyaan.

Setelah pertemuan itu, aku tidak berjumpa dengannya untuk beberapa hari. Sehinggalah aku terlantar sakit. Dia tiba-tiba datang menziarahiku. Sungguh berseri mukanya dan dengan senyuman dia berkata.

"Hari ini... hari inilah masanya..."

Dan aku...



MANUSIA III

Ketika itu aku berjalan-jalan seorang diri di bandaraya Kuala Lumpur. Sambil aku berjalan memerhati keadaan sekitar bandaraya, sambil itu juga aku memikirkan masalah yang sedang aku hadapi. Tanpaku sedari, ada mata mengekoriku. Apabila kusedari, dia hanya tersenyum memandangku dan aku, seperti dia, ikut tersenyum.

Tiba-tiba dia merapati aku dan menegurku supaya tidak usah memikirkan lagi masalah yang membelengu diriku. Aku sedikit terkejut dengan tegurannya. Ini kerana, dari mana dia tahu yang aku sedang menghadapi masalah.

"Kenapa?" Hanya perkataan itu sahaja yang mampu aku keluarkan.

Dan jawapannya sungguh memeranjatkan aku apabila dia mengatakan bahawa masalah aku akan selesai tidak lama lagi. Suasana sepi seketika. Bunyi suara masyarakat yang ada di sekelilingku dan bunyi deruman motor serta kereta tidak kedengaran di gegendang telingaku. Hanya jawapan si dia sahaja yang aku dengar untuk beberapa kali.

Apabila aku sedar dari khayalanku, dia sudah tiada di depanku. Aku lalu meneruskan perjalananku. Ketika aku ingin melintas jalan, tanpa kusedari, ada sebuah kereta yang bergerak laju lalu melanggarku. Aku terpelanting jauh. Ketika itulah aku terlihat dia yang menegurku. Dan ketika itu, baru aku sedari maksudnya kenapa masala aku akan selesai tidak lama lagi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan