Isnin, Oktober 12, 2009

Provokasi

Akhirnya...

Pertarungan antara Beruk, Harimau dengan Raja Ular berakhir. Raja Ular berjaya mengalahkan Beruk dan sahabatnya Harimau.

Kekalahan ini betul-betul menginsafkan diri Beruk bertapa persahabatan juga boleh membunuh dirinya juga. Begitu juga dengan Harimau, akhirnya dia sedar betapa walaupun dengan kawan-kawan, bicaranya harus diperhalusi.

Ceriteranya bermula apabila Raja Ular yang suka berlawan mencabar Beruk agar berlawan dengannya. Tapi Beruk tidak mahu. Hatta apabila mendengar jawapan Si Beruk, Raja Ular menjadi marah. Lalu, Raja Ular pun memulakan caranya yang suka membangkitkan kemarahan orang dengan memprovokasi Si Beruk.

"Cakap je la yang kau tu tak reti berlawan... kan senang. Hahaha... Beruk tak reti berlawan... takut kalah."

Hatta mendengar akan provokasi Raja Ular kepada kawannya Beruk, maka Harimau sebagai seorang sahabat pun mula bercakap besar dengan Raja Ular.

"Woi! Kau dah kenapa? Kalau nak, marilah berlawan dengan aku. Aku lebih hebat daripada kawan aku Si Beruk ni dan lebih jebat daripada kau. Raja Rimba pernah memujiku sebagai seorang hulubalang yang terhebat di Rimba ini."

Mendengar akan bicara Si Harimau, Raja Ular lalu berlawan dengannya. Beruk hanya melihat sahaja pertarungan itu. Dia tidak mampu untuk meleraikannya. Akhirnya pertarungan berakhir di mana Raja Ular memenangi pertarungan itu. Harimau kewalahan.

Raja Ular lalu membuat provokasi kepada Harimau.

"Kata hebat... di mana kehebatan kau tu? Lain kali janganlah cakap besar."

Harimau tertunduk malu. Dia memandang sahabatnya Beruk, namun Beruk yang semenjak tadi hanya membatukan diri, terus-menerus membatukan diri. Raja Ular terus menyindirnya.

"Woi! Harimau, bukankah kau seorang yang hebat dalam seni mempertahankan diri ini? Ilmu kau cukup tinggi. Gunung mana yang tidak kau daki, hutan mana tidak kau redah untuk menuntut ilmu kepahlawanan. Kenapa kau boleh kalah dengan aku?"

"Siapa yang cakap seni mempertahankan diri aku hebat. Bila masa ilmu aku tinggi? Binatang-binatang di hutan ini yang bercakap sedemikian rupa. Bukannya aku. Semenjak aku menjadi hulubalang di hutan ini, tidak sesekali aku memperkatakan yang aku lebih hebat dari sesiapa."

"Ye, ke?" Balas Raja Ular.

"Terpulang kepada kau untuk mempercayainya."

Beruk yang dari tadi membatukan diri tiba-tiba bersuara.

"Lain kali, kau harus bersabar Harimau. Jangan ikutkan sangat amarah kau tu. Dia memprovokasi aku bukannya kau."

Harimau hanya tertunduk malu. Kata-kata Beruk memang betul tetapi dia hanya mahu mempertahankan maruah Beruk dari diperlecehkan oleh Raja Ular yang tahu memprovokasi orang dan suka berlawan sahaja. Kemenangan Raja Ular telah menguatkan lagi bahawa Harimau sebenarnya hanya kuat pada luarannya sahaja tetapi dari dalamannya tidak. Namun, itu apa yang dilihat oleh Raja Ular dan dia sebenarnya tidak tahu langsung akan kekuatan yang ada pada Harimau.

Ketika Raja Ular semakin mengawal segalanya tiba-tiba datang Sang Helang menyambarnya. Beruk dan Harimau terkejut. Namun mereka berdua gembira dengan tindakan Sang Helang yang datang tiba-tiba. Walaupun begitu, persahabatan antara Beruk dengan Harimau semakin renggang dengan apa yang berlaku.


Moral :
1. Jangan suka provokasi orang.
2. Jangan cepat marah apabila diprovokasi nanti akan memakan diri.

4 ulasan:

Azeem berkata...

kecian pada ular tu.. dia wat salah cikit je.

zabad berkata...

tu la...
nak buat macam mana...

Dedaun Puitika berkata...

erm......... naratif yang menghiburkan lagi sinis.

Afiq Zulhilmi berkata...

yus,cerita ni memperbodohkan pembaca atau menunjukkan kebodohan penulis?

Catat Ulasan