Sabtu, November 14, 2009

Surat Kepada Tuan Haji

Tuan Haji,

Tujuan saya menulis surat ini hanyalah sekadar mahu menyelesaikan masalah antara kita berdua. Saya tahu, selama ini saya banyak menyindir dan mengutuk tuan haji. Tetapi, itu semua kerana saya tidak menyukai pemikiran yang tuan haji bawa. Sebelum saya mengenali tuan haji, banyak ceramah-ceramah tuan haji yang saya ikuti dan saya mengakui bahawa saya suka mendengar ceramah-ceramah yang disampaikan oleh tuan haji.

Tetapi setelah mengetahui ada peyimpangan pemikiran yang cuba tuan haji bawa dalam ceramah-ceramah tuan haji, saya mula kurang senang dengan tuan haji. Mulai saat itulah saya mula mengutuk dan menyindir tuan haji daripada belakang. Sehinggakan kawan-kawan saya sendiri tidak menyukai cara pemikiran tuan haji.

Lumrah manusia, suka mengikut sahaja apa yang diperkatakan orang dan saya juga salah seorang daripadanya. Seperti saya katakan sebelum ini, saya mula mengutuk tuan haji daripada belakang apabila mengetahui ada penyimpangan pemikiran yang di bawa oleh tuan haji. Itupun saya tahu daripada orang lain dan saya pun terikut-ikut dengan orang itu membenci tuan haji. Walaupun begitu, saya tetap masih mengikuti ceramah-ceramah tuan haji walaupun pemikiran yang cuba tuan haji bawa itu tidak saya setuju. Ini kerana, ceramah-ceramah tuan haji amat segar pada pandangan saya.

Setelah beberapa lama, saya mula mengenali tuan haji. Semakin lama semakin saya rasakan bahawa saya sudah tersalah tafsir akan pemikiran tuan haji. Mungkin kerana terlalu ikut sahaja apa yang diperkatakan orang maka selama ini saya asyik mengutk tuan haji. Sebenarnya di sini saya ingin memalumkan kepada tuan haji bahawa saya sudah mengikuti perkembangan autobiografi tuan haji di surat khabar. Daripada situ saya mula menerima apa yang cuba tuan haji sampaikan.

Manusia mana yang tidak buat silap dan saya mengaku akan kekhilafan saya dalam mentafsir tuan haji yang bukan-bukan. Di sini saya ingin memohon maaf kepada tuan haji akan kekhilafan saya selama ini. Walaupun saya tahu, akan ada kawan-kawan saya yang akan menyindir saya kerana permintaan maaf ini, namun saya tidak kisah dengan semua itu. Ini kerana mereka masih tidak mengerti akan pemikiran tuan haji. Seperkara lagi, walaupun saya meminta maaf atas kekhilafan saya, ini tidak bermaksud bahawa saya bersetuju dengan pemikiran yang tuan haji cuba sampaikan. Saya tetap tidak bersetuju dengan pemikiran tuan haji cuma saya menghormati pemikiran tuan haji yang cuba tuan haji sampaikan kepada masyarakat. Biarlah masyarakat yang menilai akan buruk baiknya pemikiran yang cuba tuan haji sampaikan.


Salam.


Yang benar,

pemuda khilaf...

1 ulasan:

Nur Fatiha Fadila berkata...

Pemudi khilaf ini juga ingin menyampaikan rasa yang sama terhadap tuan haji itu. Terima kasih kepada pemuda yang membuka langkah dahulu.

Catat Ulasan