Ahad, November 29, 2009

Kota Ayak Mengejutkan Negara Katak

Suatu hari di negara Katak...

Pemerintah negara Katak ketika itu, Bijannabi, seekor pemerintah yang berbadan gemuk dan besar terkejut dengan kenyataan dari pemerintah kota Ayak, salah sebuah kota di negara Katak.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh pemerintah Kota Ayak ialah ingin melantik Rawnari sebagai penasihatnya. Rawnari sebenarnya ialah bekas penasihat kepada pemerintah negara Katak sebelum Bijannabi menjadi pemerintah iaitu datuknya sendiri.

Kota Ayak merupakan salah satu kota yang bukan dalam pemerintahan Bijannabi kerana kota itu dipenuhi dengan para pemberontak yang ingin menjatuhkan empayarnya. Dengan Rawnari sebagai penasihat bagi Kota Ayak maka keselamatan dalam negara semakin tergugat.

Bijannabi terpaksa memantau dan mengarahkan seluruh tenteranya supaya berjaga-jaga dengan pemberontak yang ada di Kota Ayak. Bijannabi juga terpaksa turun padang dalam memantau keadaan di Kota Ayak kerana Bijannabi risau akan kepandaian ilmu yang dimiliki oleh Rawnari - ilmu pemikat.

Ilmu pemikat yang dimiliki oleh Rawnari sudah cukup banyak menyusahkan empayarnya sebelum ini. Kerana ilmu pemikat itu juga, beberapa kota di negara Katak telah ditawannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan