Jumaat, November 13, 2009

Harimau, Geroda, Ular dan Tenuk

Suatu hari di hutan antah berantah...

Harimau dan Geroda tengah bergaduh di suatu kawasan lapang. Pertarungan begitu sengit sehingga gegaran pertarungan itu boleh dirasakan sehingga satu hari perjalanan. Bila mendengar sahaja pertarungan yang berlaku di antara Harimau dan Geroda, Tenuk terus datang meleraikan pergaduhan itu. Ular yang ada berdekatan terkejut dengan kehadiran Tenuk.

"Kenapa ni, apa masalah kamu berdua?"

"Dia yang mulakan dulu." Kata Harimau.

Tenuk memandang Geroda dan Geroda menggelengkan kepala.

"Bukan saya yang mulakan dulu. Semua ini berpunca dari dia," Geroda menuding ke arah Ular.

Ular menjadi serba salah. Tiada apa yang dapat diungkapkannya. Tenuk memandang Ular dan kemudian memandang semula Geroda.

"Apa maksud kamu, Geroda?"

"Ular mengatakan yang saya mengutuk Harimau dan kerana itu Harimau marah kepada saya. Harimau marah sebab saya sejak akhir-akhir ini mula memujinya tetapi dalam masa yang sama saya mengutuk dia dari belakang. Saya mengaku yang saya mengutuknya tetapi saya juga memujinya. Saya mengutuknya dari segi panas barannya yang tidak tentu tempat sementara saya memujinya dari segi kelantangannya membantah pendapat raja kita Gajah kerana saya sependapat dengannya dalam hal itu."

"Hanya kerana itu kamu berdua bergaduh?" Balas Tenuk.

"Maafkan saya... saya tidak tahu itu maksud Si Geroda. Mungkin sebab saya tidak dapat menahan panas baran saya jadi saya menyerang Si Geroda. Maafkan saya. Ini semua kerana saya termakan dengan kata-kata Ular." Bicara Harimau pula.

Tenuk memandang Ular dan dalam ketakutan Ular melarikan diri. Tenuk hanya menggelengkan kepalanya. Kerana fikiran Si Ular yang tidak tahu mentafsir dan lidahnya yang busuk, telah menyebabkan Harimau dan Geroda bergaduh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan