Khamis, September 17, 2009

Toyol Hilang Di Tanah Perkuburan

KUALA LUMPUR, 16 SEPT - Kehilangan hantu toyol di salah satu tanah perkuburan di bandar ini telah menggemparkan penduduk setempat. Ini kerana kehilangan toyol tersebut telah mengganggu aktiviti tidur penduduk di sekitar tanah perkuburan itu. Bunyi tangisan hantu pontianak yang tidak henti-henti telah mengganggu ketenteraman mereka.

Mengikut kenyataan salah seorang penduduk, pontianak tersebut adalah ibu kepada toyol yang hilang itu. Jadi kerana itulah pontianak tersebut akan menangis mengenangkan anaknya yang hilang itu. Suara tangisan pontianak itu boleh didengar sehingga ke Kampung Baru.

Apa yang menjadi persoalan kepada penduduk setempat ialah ke mana menghilangnya toyol tersebut. Pelbagai andaian dan pendapat telah timbul daripada kehilangan toyol tersebut.

"Memang tidak salah, toyol itu telah lari meninggalkan ibunya kerana tidak tahan dengan kasih sayang ibunya iaitu pontianak yang berlebih-lebihan kepada orang lain daripada anaknya sendiri." kata salah seorang penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Bakar.

Bakar berkata sedemikian kerana, ibunya pontianak pada hari Isnin yang lalu telah menghulurkan sumbangan yang kononnya ikhlas kepada anak-anak hantu yang yatim. Sumbangan yang kononnya ikhlas itu telah membuatkan si anak (toyol) menjadi marah.

Mengikut Bakar lagi, kemarahan toyol adalah berasas kerana sumbangan kepada orang lain boleh diberi tetapi anak sendiri dibiarkan mati kelaparan.

Apa yang pasti, ada satu pendapat yang sangat popular di kalangan penduduk. Wartawan Returs mendapati, kebanyakan penduduk bersepakat bahawa kehilangan toyol adalah kerana toyol telah kembali ke masa silam. Toyol sebenarnya tidak mahu tinggal di Malaysia tetapi mahu tinggal di Malaya. - Returs

Tiada ulasan:

Catat Ulasan