Sabtu, September 12, 2009

Tenuk, Tapir dan Buluh Runcing

PAHANG, 8 SEPT : Telah berlaku satu pergaduhan di antara sekawan tenuk dan sekawan tapir di selatan Hutan Simpan Pahang. Mengikut kenyataan beberapa ekor binatang lain di hutan itu, punca pergaduhan hanya disebabkan oleh sebuah busut.

"Saya pun tidak pasti sangat apa yang terjadi. Tetapi, apa yang pasti, mereka berebutkan sebuah busut. Masing-masing memperkatakan bahawa itu adalah kawasan mereka. Mereka yang jumpa dahulu busut itu." kata seekor kancil kepada wartawan Returs.

Apa yang menariknya, beberapa ekor tenuk telah meletakan buluh runcing di sekeliling busut itu daripada didekati oleh tapir-tapir itu. Kononnya, buluh runcing itu bertujuan untuk membunuh tapir-tapir itu apabila mereka mendekati sahaja busut itu.

"Busut ini kami punya. Bukan sahaja busut ini, malah kawasan ini juga merupakan tapak warisan kami turun-temurun sejak nenek moyang kami lagi." Bicara seekor tenuk yang lebih tua daripada yang lain. "Jadi, kenapa harus bangsa tapir memasuki kawasan ini dan merampas hak kami." Bicara tenuk tua itu lagi.

Sementara itu, di pihak tapir, mereka telah meminta maaf di atas kesalahan mereka. Mereka tidak menyangka itu adalah kawasan bangsa tenuk. Ini kerana bukannya mereka yang sengaja datang ke situ tetapi ada pihak lain yang menyatakan kawasan itu adalah kawasan bebas dan tidak berpunya.

Bagi pihak persendirian yang menyatakan kawasan itu adalah kawasan bebas, mereka menyatakan bahawa mereka cuma mahu menolong mempromosikan kawasan turun-temurun bangsa tenuk itu sahaja. Bukan niat mereka mahu merampas kawasan itu. - Returs

Tiada ulasan:

Catat Ulasan