Jumaat, April 10, 2009

Lilin Yang Semakin Kelam

Suasana gelap ketika itu diterangi dengan cahaya Lilin. Dia terus membakar dirinya sendiri demi menerangi suasana gelap ketika itu.

"Demi kawan-kawan," itulah perkataan yang terkeluar dari mulut Lilin.

"Demi kawan-kawan ke atau demi menerangi hidup seorang puteri?"

"Kau jangan nak mengada-ngadalah," bentak Lilin kepada Angin. Angin hanya ketawa sahaja. Padanya, Lilin kelihatan bodoh kerana sanggup membakar dirinya sendiri demi menerangi hidup seorang puteri.

"Tak pa lah... biar aku sampaikan pesanan hati kau kepada tuan Puteri Hopi," ucap Angin kepada Lilin. Lilin memandang Angin dengan penuh sayu. Angin sahajalah tempat Lilin menyampaikan hasrat hatinya. Namun apakan daya, apinya semakin hari semakin mengecil dan tidak lama lagi pasti akan terpadam. Dia tidak mungkin lagi dapat menerangi hidup Puteri Hopi itu.

Semenjak Puteri Hopi tidak lagi kembali ke medan yang penuh berliku ini, cahaya yang dikeluarkan oleh Lilin semakin hari semakin kelam. Pada Lilin, buat apa dia menerangi lagi medan yang penuh berliku ini dengan cahayanya. Cahayanya hanya untuk Puteri Hopi. Memang Lilin mengetahui bahawa kawan-kawannya seperti Pelita, Kalimantang, Mentol dan Lampu Suluh mengetahui akan perubahan sikapnya itu. Tapi apakan dayanya, cahaya yang keluar darinya tidak mampu lagi menerangi medan yang penuh berliku itu.

"Angin... tolonglah aku... sampaikanlah isi hatiku ini kepada Puteri Hopi. Kalau tidak... pasti hidupku gelap walaupun pada realitinya aku mengeluarkan cahaya."

Apa yang pasti, Lilin tahu, akan ada kawannya yang akan mengutuknya jika kawannya itu tahu apa yang diucapkan olehnya pada Angin.

"Puteri Hopi... kaulah yang selama ini memberiku kekuatan dalam menerangi hidup ini."

1 ulasan:

Fox berkata...

meeda meeda meeda :D

Catat Ulasan