Selasa, April 07, 2009

Kuih Talam Yang Bertalam

Kuih Talam semakin suka melakukan sesuatu yang menyinggung perasaan kawan-kawannya. Kuih Seri Muka, Limas, Tako dan kuih-kuih lain juga semakin menyampah dengan Talam. Kuih Seri Muka semakin hari semakin terbakar hatinya dengan kata-kata Talam di mana padanya Talam tidak berfikir dahulu sebelum mengeluarkan sesuatu kalimat dari mulutnya. Namun mukanya tetap berseri-seri walaupun marah dan kerana itu jugalah namanya Seri Muka...

"Jadilah seperti aku, kawan-kawan... ikutlah cara aku... hidup kena bertalam... baru senang hidup...", kata Talam memulakan pidatonya. Seri Muka, Limas dan Tako sudah mula menggelengkan kepala sementara kuih-kuih yang lain hanya mendengar sahaja.

"Dia dah mula...", bisik Limas kepada Seri Muka dan Tako.

"Dengar je la...", Tako bersuara.

"Dengar sini kawan-kawan. Kalau kamu semua tidak menjadi seperti aku, macam mana kamu semua mahu hidup? Tengok aku, di sini aku lain, di sana aku lain. Di sana aku memuji, di sini aku mengeji. Di sini aku lambat, di sana aku cepat. Di sana aku kaya, di sini aku miskin. Di sini adalah aku, di sana bukan aku... hahaha", gelakkan Talam membuatkan kawan-kawannya semakin menyampah.

"Apa, kau ingat Nassah tak kenal kau yang sebenar ke?", bisik hati kecil Seri Muka...

Kuih Talam tiba-tiba hilang dari pandangan. Seri Muka terkejut. Rupa-rupanya Talam telah dibeli oleh Nassah, pembelinya yang setia yang sering ditipu oleh Talam dengan mukanya yang bertalam...

"Hahaha... Talam yang bodoh... akhirnya kau kena makan juga...".

Seri Muka terus ketawa menunggu nasibnya pula...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan