Selasa, April 21, 2009

Gajah Yang Kedekut

Suatu hari, Kancil, Pak Belang, Seladang dan Monyet mengadakan perbincangan. Mereka bercadang ingin mengadakan satu persembahan drama dan ingin menjemput semua penghuni hutan tidak kira sama ada di hutan ARAWSA atau di luar hutan ARAWSA datang menyaksikan persembahan itu. Namun mereka tidak cukup bajet untuk mengadakan persembahan itu.

"Apa kata kalau kita minta dari Gajah untuk bajet kita pada kali ini"

"Betul juga cakap kau tu Pak Belang. Gajahkan ketua kita di hutan ARAWSA ni... tapi siapa yang ingin berjumpa dengannya?" balas Kancil.

"Kau la Kancil. Bukankah kau yang paling pandai bercakap di kalangan kita," sampuk Monyet.

"Betul tu... aku sokong," sahut pula Seladang.

"Baiklah... aku akan pergi mengadap Gajah nanti."

Kancil pergi mengadap Gajah. Gajah memperkenankan persembahan itu diadakan dan Gajah juga berjanji akan mengeluarkan seberapa harta yang ada di hutan ARAWSA untuk persembahan itu. Kancil berjalan pulang dengan hati yang gembira.

Tiba hari yang dijanjikan. Segala peralatan sudah siap. Makanan juga disediakan oleh Gajah. Kancil, Pak Belang, Seladang dan Monyet berpuas hati. Walaupun peralatan yang diminta tidak berapa baik, namun mereka tetap berpuas hati. Tibalah waktu makan. Para pelakon berebut mengambil makanan.

"Apa ni... daging ni basi," bentak Ular.

"Sayur ni pun basi la," bentak Kambing pula.

"Dahlah bagi makanan pun sikit," Ayam pula bersuara.

"Macam la kat hutan ARAWSA ni dah tak cukup makanan. Kedekut betul la Gajah ni."

"Betul cakap kau tu Landak. Mentang-mengtang la dia ketua kat hutan ARAWSA ni..." Burung Hantu pula berkata.

Kancil, Pak Belang, Seladang dan Monyet hanya menggelengkan kepala. Mereka tidak mampu berkata apa-apa bila melihat keadaan itu. Mereka juga membenci Gajah kerana hal yang berlaku. Tapi apa yang dapat mereka lakukan. Gajah lebih berkuasa di hutan ARAWSA itu.

"Kalau macam ni... lebih baik kita namakan persembahan kita ni persembahan berdikari atau persembahan sendiri. Tak payah guna nama hutan ARAWSA."

"Aku setuju dengan cadangan kau tu Kancil," sokong Pak Belang.

Walaupun begitu persembahan itu tetap diteruskan. Persembahan itu mendapat sambutan yang begitu menggalakkan daripada penghuni hutan yang lain. Walaupun persembahan itu tidak seperti persembahan yang diharapkan, namun apa yang pasti persembahan itu tetap meriah.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA... GAJAH YANG KEDEKUT... WOI! BUAT BENDA YANG TAK BERFAEDAH BOLEH PULA KELUARKAN DUIT... BODOH PUNYA GAJAH...

4 ulasan:

Fox berkata...

hahaha. aswara aswara aswara. alalalalala

Afiq Zulhilmi berkata...

kau kutuk rektor aswara ye...
gtaw pakmus...

Sari Dahlia berkata...

betul...betul...betul...

hai..yus,jumpa gak kita kat alam siber..he2.

zabad berkata...

Kepada Soal Dunia :
Malas aku melayan ko... Dah penat aku nak layan ko berdebat...

Kepada czuka :
Boleh kenal la pulak...

Catat Ulasan