Ahad, Mac 08, 2009

Oh! Bahasaku

Apakah yang akan terjadi dengan bahasaku sepuluh tahun akan datang?

Dhamirku sering berkata demikian. Mana tidaknya, semenjak pembelajaran sains dan matematik ditukar kepada bahasa Inggeris, hatiku tidak tenteram. Aku juga seorang pelajar beraliran Sains semasa di sekolah dulu. Tidak menjadi masalah untuk aku memahami subjek itu. Namun, apa yang pasti, bahasaku seakan pupus oleh tangan pemimpin yang merosakkan bangsa dan bahasanya sendiri.

Sudahlah bahasaku sekarang ini sudah tidak digunakan dengan betul lagi. Kesopanannya juga semakin hilang oleh kerana penggunanya yang terlalu naif dengan bahasanya sendiri. Aku tidak boleh menyalahkan mereka, ini kerana, aku sendiri pun tidak mampu untuk menggunakan bahasa aku sendiri dengan betul kadang-kadang. Mana tidaknya, kesopanan dan kesantunan bahasa aku sudah lama tidak diguna pakai kecuali pada majlis-majlis rasmi. Aku selalu mengguna pakai bahasa-bahasa yang betul dalam percakapan dengan rakan-rakanku, namun, sebaliknya berlaku. Adakah patut mereka berkata yang aku ini terlalu skema. Kadang-kadang aku sendiri malu dengan bangsaku sendiri. Cuma satu sahaja yang aku ingin katakan...

Inikah bangsa yang dikatakan ADIWANGSA...

Semalam, 7hb. Mac. 2009, hari sabtu. Perhimpunan yang diharapkan dapat mengumpulkan seramai seratus ribu orang di Istana Negara menjadi kucar-kacir. Seramai lapan orang ditangkap kerana menimbulkan kekecohan. Perhimpunan ini sebenarnya hanya untuk memorandum agar PPSMI dapat dimansuhkan. SN A. Samad Said yang menyerahkan memorandum itu. Aku yakin, kekecohan yang berlaku pasti ada dalangnya. Aku tidak mahu menuduh sesiapa, tapi itulah yang bermain di mindaku.

Aku berfikir sedemikian kerana, perhimpunan ini pun sebenarnya telah dicabar sendiri oleh seorang Dato' Sri kelahiran Johor kepada pengerusi GAPENA Dato' Baha Zain. Adakah patut dia mencabar Dato' Baha Zain di mana kalau dapat mengumpulkan seramai seratus ribu orang, PPSMI akan dimansuhkan. Sedih aku mendengarnya, mana tidaknya, keturunan Dato' Sri ini sebenarnya antara orang yang memperjuangkan bangsa dan bahasanya sendiri. Namun, Dato' Sri itu sendiri tidak seperti datuk dan ayahnya. Nampaknya, kuah tidak tumpah ke nasi. Aku sendiri tidak tahu ke mana perginya kuah itu kalau tidak ke nasi...



TERKUBURNYA SEBUAH KERAJAAN

Sehelai kain putih menyelimuti
tubuh sang raja.
Sang Raja itu tiba-tiba diusung
ke satu tempat
yang tidak diketahui.
Hanya pahlawan yang setia
mengiringi Sang Raja yang diselimuti
kain putih.
Semuanya menangisi pemergian
Sang Raja itu.

Pahlawan yang setia,
tidak lagi memandang ke hadapan,
hanya darah mereka yang mengalir
ke bumi
mengikuti Sang Raja tadi
yang sudah terkubur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan