Ahad, Disember 06, 2009

Angguk-angguk, Geleng-geleng

Suatu hari di Kota Ayak...

Seekor katak yang kecil lagi berpangkat bawahan lagi berjambuan mukanya telah bertanya kepada penasihat bagi kota itu iaitu Rawnari. Rawnari yang amat tertarik melihat muka pembantunya itu membenarkannya untuk berkata-kata.

"Kenapa tuan keluar daripada pemerintahan Negara Katak yang mana ketika itu diperintah oleh datuk kepada Bijannabi? Kenapa tuan ingin sangat menjatuhkan kerajaan sekarang yang diperintah oleh Bijannabi?"

Rawnari sedikit terkedu mendengar pertanyaan itu. Kemudian dia melempar senyuman kepada pembantunya itu dan merapati pembantunya.

"Saya tidak suka dengan cara pemerintahan yang lama iaitu datuk kepada Bijannabi."

"Tapi kenapa?"

"Kerana dia membodohkan masyarakat katak seluruhnya." Jawab Rawnari.

"Membodohkan masyarakat?"

"Ya, membodohkan masyarakat dengan ideanya."

"Apa ideanya?"

"Rela jadi tunggul dan rela jadi patung kepada pemimpin. Angguk bila pemimpin kata angguk dan geleng bila pemimpin kata geleng. Pujilah aku dan ampulah aku, pasti senang hidupmu". Jelas Rawnari.

Pembantunya itu terkejut mendengar penjelasan Dato' Rawnari. Dia menggeleng-gelengkan kepalanya.

"Dia juga menyatakan kalau ada tangan tadah dan sesiapa yang ada maruah sila campak ke tepi," tambah Rawnari lagi.

Semakin terkejut pembantunya itu mendengarnya. Dia tidak menyangka sampai ke situ idea yang dibawa oleh pemerintahan negara Katak yang lalu. Rawnari yang semakin ghairah melihat muka pebantunya tiba-tiba memeluk pembantunya itu.

"Eh... eh... Dato'... kenapa ni?"

"Mari masuk bilik saya."

Rawnari terus membawa pembantunya itu masuk ke dalam biliknya. Pembantunya tidak dapat berkata apa-apa. Pembantunya itu hanya mengangguk sahaja apa yang diinginkan oleh ketuanya, Rawnari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan